Belgische frisdrankmerken krijgen een boost

Covidcrisis doet Belgen meer lokaal drinken

Belgen drinken steeds meer lokaal. Niet alleen Belgische craft bieren, lokaal geproduceerde wijnen of Belgische gin merken worden fel gesmaakt. ​ Ook de niet-alcoholische lokale alternatieven krijgen een echte boost. Dat merken ze heel duidelijk bij het Belgische frisdrankenplatform www.BelgianCraftDrinks.be, een samenwerkingsverband tussen een aantal Belgische producenten (Ritchie, Ferm, Simone a Soif!…) dat in 2020 werd opgericht. Na de succesvolle lancering wordt Belgian Craft Drinks nu uitgebreid met de ​ merken Pomton en frOUI. Ze bieden allemaal producten met natuurlijke ingrediënten aan. Naar aanleiding van Dry January en Tournée Minérale kan je via dit platform een unieke Belgian Craft Drinks degustatiebox bestellen.

De frisdrankenmarkt in België is al lang niet meer gemonopoliseerd door de Amerikaanse frisdrankgiganten. Heel wat horecazaken kiezen zelfs bewust voor lokale alternatieven. Recent nog koos de pas geopende Brusselse Gare Maritime Foodmarket voor Ritchie als frisdrankaanbieder.

De laatste jaren is het lokale aanbod van ambachtelijke, natuurlijke frisdranken dan ook enorm gegroeid. Ferm, Ritchie, Simone a Soif! , Pomton en frOUI zijn Belgische frisdrankmerken die – omwille van hun natuurlijk en ambachtelijk karakter – beslist smaken naar meer.

Op het platform www.BelgianCraftDrinks.be vind je alle informatie over de betere Belgische frisdranken. Wie op zoek is naar kwaliteitsvolle, lokale frisdranken met natuurlijke ingrediënten is hier aan het juiste adres. Naar aanleiding van Dry January en/of Tournée Minérale biedt Belgian Craft Drinks via de site ook tijdelijk degustatieboxen aan. Voor 22,8 euro (+ 5,35 euro transportkosten) haal je tot eind februari een fijne selectie Belgische frisdranken in huis.

Door Covid-19-crisis krijgen Belgische ​ frisdrankmerken een boost

De Belgische frisdrankmerken hebben weinig hinder ondervonden van de pandemie. Meer nog, deze crisis heeft duidelijk voor een mentaliteitswijziging gezorgd.

De hele Covid-19-crisis heeft iedereen aan het denken gezet. We shoppen meer lokaal, we eten meer lokale producten, en we hechten ook meer belang aan natuurlijke ingrediënten. We merken ook dat de Belgische horecazaken steeds vaker voor een lokaal aanbod kiezen.”, aldus Jan Verlinden van Ritchie.

Over frOUI

frOui is een mengsel van gedroogd fruit en planten infusies met vruchtensap en wordt geproduceerd in de buurt van Luik.

Het drankje werd in 2019 gecreëerd door Laurent Serrier en Jeffrey Delronge met als doel de smaakpapillen te laten wennen aan het verminderen van hun suikerconsumptie terwijl ze genieten.

Er bestaan 4 smaken in glazen flessen of ecologische brikjes: Perzik, Rode vruchten, Citroen en Hibiscus.

frOui is nu beschikbaar in meer dan 200 onafhankelijke biowinkels, maar ook bij Delhaize, Färm, Sequoia, Ekivrac of Bioplanet.

www.froui.eu

Over Pomton

Pomton is de combinatie van pompelmoessap (POM) en tonic (TON).

Alhoewel deze mix al vele jaren gekend is als een heerlijk verfrissende dorstlesser na het sporten of op een zonnig terrasje vonden Nathan & Kim, 2 Antwerpenaren, dat dit drankje op (te) veel verschillende manieren wordt gemaakt.
En zo werd pomton → Pomton®, een premium frisdrank geproduceerd met pompelmoessap uit het Middellandse-Zeegebied gemengd met een milde, sprankelende ‘tonic’.

Verwacht je aan de gekende lichtbittere afdronk met de klassieke citrusgeur van de pompelmoes.

www.pomton.com

Over Ritchie

De fifties, dat waren vetkuiven, doo- wop, rock ’n roll, Brigitte Bardot én Ritchie, een Belgische limonade. Ritchie kwam voor het eerst op de markt in de jaren ’50. Tot eind de jaren ’70 werd Ritchie geproduceerd in familiebrouwerij Verlinden in Lubbeek. Na een carrière van 22 jaar als marketeer, besloot Jan Verlinden, 4de generatie limonademakers om zijn hart te volgen en Ritchie, de favoriete limonade van zijn jeugd, nieuw leven in te blazen. Ritchie is een heerlijk bruisende limonade met 100% natuurlijke ingrediënten (zonder bewaarmiddelen) en wordt gezoet met rietsuiker. De Ritchie limonades bestaan in vier smaakduo’s. Ritchie cola is de eerste Belgische natuurlijke cola, Ritchie cola zero de meest natuurlijke cola zero in Europa. Ritchie wordt verkocht in unieke glazen 27,5 cl retroflesjes, gebaseerd op het design uit de jaren '50, met een schroefdop.

www.drinkritchie.com

Over Simone a Soif!

Sinds 2016 maakt Simone a soif! natuurlijke bio limonades op basis van hydrolaten (planten gedistileerd met waterdamp), zonder toevoeging van suikers of additieven. Agnès Bonfond en Alexandre van der Vaeren, 2 van de co-oprichters van het bedrijf zijn aan het roer.

Het gamma bestaat uit 7 verrassende smaken: Appel + Geranium, Komkommer ​ + Munt, Aardbei + Melisse, Peer + Strobloem, Kers ​ + Hop, Rabarber ​ + Lavendel en Citroen + Munt.

Beschikbaar in glazen flessen 33cl (niet bruisend) en blik 25cl (licht bruisend)

De natuurlijke bio limonades van Simone a soif! zijn beschikbaar bij Delhaize, Färm, Bioplanet, Aveve, Kazidomi, E-Farmz en tal van andere winkels, bars en restaurants in België.

Be curious!

www.simoneasoif.be

Over Ferm

Ferm is een kombucha traditioneel gebrouwen in Brugge. Ferm fermenteerde de suikers en koos voor de beste biothee. Resultaat? Een perfect niet-alcoholisch aperitief met een rijkere, complexere smaak dan de doorsnee huisgemaakte limonade. Extra troef? De Ferm-kombucha telt weinig suikers, maar blijft toch toegankelijk van smaak.

We verdelen onze Ferm-kombucha nu:

∙ ​ ​ ​ ​ in glazen flesjes van 275 ml.

∙ ​ ​ ​ ​ in blikken van 250 ml – te koop in Aveve, Okay en alle biowinkels

∙ ​ ​ ​ ​ in bulkverpakkingen van 10 liter voor de verpakkingloze winkels. Daar tap je gewoon ​ ​ ​ je eigen fles vol!

∙ ​ ​ ​ ​ in vaten van 20 liter, speciaal op vraag van onze eerste Gentse horecaklanten die nog steeds fan zijn. Ferm-kombucha krijg je er, net als de craftbieren, gewoon van ’t vat. Schol!

www.fermdrinks.be

Mieke Demeulenaere

Over Belgian Craft Drinks

Belgian Craft Drinks is een platform waar alle informatie over de betere Belgische frisdranken terug te vinden is. Wie op zoek is naar kwaliteitsvolle, lokale frisdranken met natuurlijke ingrediënten is hier aan het juiste adres. Via de site worden ook degustatieboxen aangeboden.

www.BelgianCraftDrinks.be